'Literatuur is een luxe, fictie een noodzaak.'

Gilbert Keith Chesterton (1874-1936)

Interview in Bazarow Magazine

Bazarow banner Dood in opdracht
‘Dood in opdracht’ kreeg ⭐️⭐️⭐️⭐️ in Bazarow Magazine…

’10 vragen voor de schrijver, Eric Oosthoek’

Over de achtergrond van de serie

1. Severyn & Govaert is gebaseerd op waargebeurde zaken. Hoe gaat dat researchproces in zijn werk?
‘Mijn eerste speelfilmscenario ging over een gijzeling die zich eind jaren tachtig in Nederland afspeelde. Ik heb toen veel met betrokkenen bij politie en justitie gesproken. Die interesse voor waargebeurde zaken is steeds verder gegroeid. Nu, voor Severyn & Govaert, selecteer ik per deel een thema dat mijn belangstelling heeft. Ik lees veel over het betreffende onderwerp, documenteer en praat met deskundigen. Daarnaast loop ik sinds 2017 verdeeld over de tijd een aantal weken per jaar mee met teams van de districtsrecherche van de Nationale Politie, met een vrouwelijke officier van justitie en met andere specialisten. Veel vragen stellen over het hoe en waarom van de dagelijkse praktijk, en wat dat met iemand doet. Luisteren naar de achterkant.’

2. Hoe reageren betrokkenen daarop?
‘Je moet vertrouwen winnen, én verdienen. Betrouwbaarheidsonderzoek ondergaan, geheimhoudingsverklaring ondertekenen, persoonsgebonden informatie voor jezelf houden. Als je oprecht en consequent interesse toont voor de vakmatige én de persoonlijke kant van het werk krijg je veel terug.’

3. Hoe ga je om met die vertrouwelijkheid?
‘Alle karakters in Severyn & Govaert bestaan alleen in mijn hoofd. Iedere overeenkomst met bestaande figuren is toeval. Ze hadden werkelijk kúnnen bestaan. Niet alles is gebeurd zoals beschreven. De verhalen hadden zich wél zo kunnen afspelen, vrijwel alle feiten en gebeurtenissen komen uit bestaande strafdossiers.’

Lees hier het hele interview in Bazarow Magazine, verschenen in editie 34 van 17 oktober 2020.

VN Detective & Thrillergids 2020: ⭐️⭐️⭐️

VN Detective & Thrillergids 2020Donderdag 28 mei verscheen de nieuwe VN Detective & Thrillergids met alle thrillers van het afgelopen jaar, voor liefhebbers hét complete naslagwerk voor spannende boeken.
Onder verdenking, deel 1 van Severyn & Govaert kreeg een prachtige score van drie sterren.
‘Oosthoeks kennis van waargebeurde politiezaken levert een waarachtige beschrijving van onderzoek en procedure op.’

All Fiction in BoekBlad Magazine – 1 mei 2020

‘Uitgeven, een kwestie van volhouden.’

Eric Oosthoek (1948) regisseerde sinds 1977 voor diverse Nederlandse publieke omroepen een groot aantal dramaproducties en televisieseries. Het vertellen van verhalen doet hij sinds vorig jaar ook als schrijver van misdaadromans. Die brengt hij zelf op de markt, omdat hij hecht aan zelfstandigheid. ‘Ik geef uit in eigen beheer omdat ik wil dat inhoud en vormgeving van mijn boeken worden zoals ík dat bedacht heb.’BoekBlad April Mei 2020Verhalen vertellen is mijn passie, altijd geweest, als theatermaker, als drama-regisseur, als scenarioschrijver, als fictieschrijver en als uitgever. Van de eerste keer dat ik tijdens mijn studietijd een toneelstuk uit het Amerikaans-Engels vertaalde, tot de radiodramaserie die ik kortgeleden in opdracht van AVRO-TROS schreef, ging het om het vertellen van verhalen. Het is een passie, net als de afgewogen vormkeuze voor ieder project. Theater, film, televisiedrama: beeld en geluid. Boeken: taal en tekst. Spannender combinaties zijn er voor mij niet.

Authenticiteit
Een heftige toneelervaring had ik op mijn vijftiende. Who’s afraid of Virginia Woolf met Ank van der Moer en Han Bentz van den Berg kwam aan als een mokerslag. Jaren later, bij de Amerikaanse speelfilm Kramer vs. Kramer, rolden de tranen over mijn wangen. In beide gevallen had ik het gevoel dat het over mij ging. Ik heb dertig jaar televisiedrama gemaakt om dat soort emoties bij kijkers op te roepen. Het verlangen is gebleven om verhalen die ertoe doen zélf te kunnen vertellen.

Kernwoorden daarbij zijn voor mij: dichtbij, emotie, inhoud en vorm. Je moet bij jezelf blijven. Authenticiteit is belangrijk. Een verhaal moet iets teweegbrengen bij de lezer. Ik wil werk en persoonlijk leven van de karakters in de serie die ik schrijf, combineren met actuele, maatschappelijke thema’s. Severyn & Govaert, een negendelige serie over het werk van politie en justitie gebaseerd op waargebeurde zaken, moet ontspanning brengen, uitnodigen tot reizen in je hoofd. Elke dag kom ik nieuwe onderwerpen tegen, op internet, in de krant of op straat. Dat blijft doorgaan, verhalen zijn er altijd, en fantasie kun je trainen. Fictie is dé manier om de nauwelijks te verteren werkelijkheid te verdichten tot hanteerbare proporties.

Schrijven
‘Wanneer je de werkelijkheid gebruikt, moet die kloppen.’
Jan Brokken

Personages bedenken en karakters ontwikkelen, thema’s kiezen, een seriestructuur en verhaallijnen construeren, het is het eerste wat je doet bij de start van zo’n serieproject. Per deel staat daarna de inhoud voorop: wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe. Pas als het antwoord op die vragen duidelijk is begint het echte schrijven: van feiten fictie maken en vooral het spelen met taal. Voor mij is dat een van de plezierigste onderdelen van het schrijven.

Zo ontstaat het onderliggende verhaal van Maarten Severyn en Lydia Govaert. Hoe is het om in deze steeds harder wordende maatschappij rechercheur en officier van justitie te zijn? Om het rechtsgevoel in onze samenleving te vertegenwoordigen? Om te werken in organisaties waarvan het functioneren regelmatig ter discussie staat? Wat doet het bestrijden van de georganiseerde criminaliteit als mensenhandel, kinderporno en drugsgeweld met je persoonlijk leven?

Het aantal moorden in Nederland blijft gestaag dalen. Tegelijkertijd neemt het aantal gewelddadige afrekeningen in het criminele milieu juist toe. De vaak jonge schutters kunnen nauwelijks overweg met de zware, automatische wapens die ze gebruiken. Ze schieten in het wilde weg en vergissen zich regelmatig in hun doelwit. Wat doet dat met mensen die daar beroepshalve mee te maken krijgen? Verandert dat hun kijk op de samenleving?

Een zaak van lange adem
Mijn grootvader was uitgever, het zit in mijn bloed. Ik geef uit in eigen beheer omdat ik wil dat inhoud en vormgeving van mijn boeken worden zoals ík dat bedacht heb. Niet volgens de sjablonen en ongeschreven wetten van commercieel denkende uitgeefconcerns. Ik hecht aan zelfstandigheid en een persoonlijke aanpak, wil afwijken van het reguliere aanbod. Een eigen uitgeverij, All Fiction, geeft me die mogelijkheid.

Uitgeven in eigen beheer gaat verder dan de beperkte mogelijkheden die self-publishing-platforms kunnen bieden. Een onafhankelijke uitgever houdt vormgeving en presentatie van zijn boeken van drukker tot lezer in eigen hand. Als uitgever ben ik een verlengstuk van mezelf als schrijver. Op die manier kan ik er als geen ander voor zorgen dat mijn verhalen in de voor mij juiste vorm bij de lezer terecht komen. Dat laatste is voor mij belangrijk. In mijn toneel- en televisiewerk heb ik idee, vormgeving en uitvoering altijd gecombineerd, dat doe ik in mijn schrijfwerk nu ook.

Voor mijn eerste boek, non-fictie uitgebracht in 1990, heb ik zelf het initiatief genomen, de financiering geregeld en in samenspraak met de uitgever het uitgangspunt voor de marketing bepaald. Dat was in die tijd nog mogelijk. Er zijn in twintig jaar tijd meer dan 15.000 exemplaren van dit Basisboek televisie maken verkocht. Er is sindsdien veel veranderd, toch heb ik dat uitgangspunt nooit losgelaten. Nog steeds probeer ik het fundament onder mijn projecten zoveel mogelijk zelf te bepalen. Ik ben nu weliswaar officieel uitgever met een logo, een CB-aansluiting en een boekhouder, ik ervaar dat niet zo. Veel meer voel ik me boekenliefhebber, boekverkoper en vooral boekensjouwer.

Boekhandels en uitgevers vechten om de digitalisering te overleven, het dwingt met name de uitgevers om steeds commerciëler te denken. Uitgeefconcerns werken met stringente beperkingen. Redacteuren? Wij werken met freelancers. Ontwerpers? We hebben er drie, daar kun je uit kiezen. Marketingstrategie? De sociale mediacampagne ligt al klaar.

Ik moet niet naïef zijn en denken dat ik alles alleen kan. Delegeren moet, maar ik hou zelf in de hand waar het echt om gaat. Eigen keuzes maken. Inhoudelijk, in de verhalen die je vertelt, zeker ook in presentatie en vormgeving. Natuurlijk wil ik dat Severyn & Govaert goed gaat lopen. Radioreclame, indoor-distributie van posters, boekhandelsfolders, persberichten, in-consignatieverkoop en jaarlijkse inkoopbeurzen, ik ben actief op al die onderdelen.

Tegelijk is de vrijheid om mijn eigen beslissingen te kunnen nemen me ook veel waard. All Fiction focust op faction, een jong genre in de categorie misdaad- en politieromans. Severyn & Govaert is gebaseerd op waargebeurde zaken. Ik probeer lezers te raken met verhalen over wat er om hen heen in de samenleving gebeurt. Steeds meer mensen zullen Severyn & Govaert gaan lezen als ze weten wie ik ben, wat ik wil, en waarom ik doe wat ik doe. All Fiction gaat uit van eigen kracht, het verhaal verkoopt.

Dieuwertje Blok
Als kleine onafhankelijke nieuwkomer is het niet makkelijk een plekje te veroveren in de commerciële markt. De paperbacks gaan goed, maar nog niet hard genoeg. Op internet zijn de recensies positief, zowel bij in het genre geïnteresseerde boekbloggers, als in recensies van individuele lezers. De winacties lopen goed. Mond-tot-mondreclame is de beste reclame die je kunt hebben.

In de eerste maanden na verschijning van Onder verdenking, deel 1 van Severyn & Govaert, bleek dat All Fiction lastig toegang kreeg tot de traditionele media, met name de dag- en weekbladen en de radio, over televisie heb ik het nog maar niet. Het eerste succes was een positieve recensie van Wim Krings in De Limburger, ooit boekverkoper van het jaar en lid van het DWDD-panel. Een tweede bescheiden, maar belangrijk stimulans was dat NBD Biblion 84 exemplaren van Onder verdenking aankocht ten behoeve van de openbare bibliotheken in Nederland.

Digitaal lezen wordt in 2020 – vooral in het genre spanning – een steeds belangrijker distributievorm. Steeds meer mensen lezen inmiddels een derde van hun totale leestijd digitaal.

Ook luisterboeken worden steeds populairder. Eén op de vijf Nederlanders luistert met regelmaat naar een voorgelezen boek. Luisterplatforms als Storytel, Kobo Plus en natuurlijk de Luisterbieb bieden uitkomst voor mensen die graag meerdere dingen tegelijk doen. Bij de luisterboeken van All Fiction, gelezen door Dieuwertje Blok, valt op hoe betrekkelijk naamsbekendheid van auteur of uitgever is. Veel boekenluisteraars willen gewoon een goed boek en kiezen blind voor ‘de nieuwe Dieuwertje’, in vol vertrouwen dat háár keuze de juiste is. De samenwerking met Thinium, onze luisterboekenproducent, versterkt dat effect. Zij voelen naadloos de tijdgeest aan, zijn goed in hun vak en houden van boeken.

All Fiction is voor lezers een onbekende naam en dat geldt ook, in iets mindere mate, voor mijzelf. Voor fictie-lezers ben ik als auteur nog niet bekend. Wel hoor ik de laatste tijd af en toe van lezers dat ze mijn boeken kopen omdat ze zich mijn naam herinneren uit mijn televisieverleden. Moeten ze vooral blijven doen!

De verkoopcijfers van de paperbacks en de e-boeken van All Fiction zijn, net als de uitleencijfers van de luisterboeken, nog bescheiden. Mijn hoop en verwachting is dat ze omhoog zullen gaan na de verschijning van Dood in opdracht, deel 2 van Severyn & Govaert. Dat komt eind mei uit, net voor de Spannende Boeken Weken.

Over All Fiction
All Fiction is een onafhankelijke uitgeverij van Nederlandstalige fictie rond het werk van politie en justitie. De dagelijkse opsporingspraktijk vormt de basis voor een reeks eigentijdse misdaadromans gebaseerd op waargebeurde zaken: Severyn & Govaert. Centraal in de serie staan leven en werk van twee Amsterdamse crime fighters, Maarten Severyn, tactisch rechercheur bij de politie, en Lydia Govaert, officier van justitie bij het Openbaar Ministerie. De afzonderlijke delen verschijnen met halfjaarlijkse regelmaat in de reguliere (internet)boekhandel, als paperback, e-book én luisterboek.

All Fiction is lid van de Vereniging van Zelfstandige Uitgevers (VZU) en aangesloten bij De Vrije Uitgevers (DVU). De vertegenwoordiging naar de boekhandel wordt verzorgd door Huub van Aalst Bookservice.

BoekBlad Magazine april/mei 2020, verschenen 1 mei 2020

‘Opnieuw’ in NRC-Handelsblad

Schrijver Eric Oosthoek (71) tuurde najaar 1953 over de Biltse Duinen

Eric Oosthoek in 1953
Fotografie © Wout Oosthoek (1904-1986)
Eric Oosthoek in 2020
Fotografie © Ad Nuis

‘Aan het moment zelf heb ik geen enkele herinnering. Het moet een zondagse wandeling zijn geweest met onze honden Pieter en Roy. Bij hen voelde ik me veilig. Ze leerden mij als enig kind lijfsbehoud. De foto werd, zoals altijd, door mijn vader genomen. Ik hield van verkleden. Vader was tweeëntwintig jaar ouder dan mijn moeder. Ze kenden elkaar uit de oorlog. Hij was eerder getrouwd geweest, had al drie zonen, die ik enkel kende als ‘de jongens’.’

‘Als zoon van de bedenker van de Oosthoek-encyclopedie was mijn vader voorbestemd het bedrijf over te nemen. Hij werd al vroeg het bedrijf uitgegooid. Daarna zwierf hij enkele jaren in Parijs rond. Meer wist ik niet. Het huwelijk met mijn moeder was een jarenlang durend toneelstuk. Vanaf mijn dertiende verdween hij langzaam uit ons leven. Hij sliep elders en richtte zich op zijn projecten, zoals het bouwen van een klavichord of het opzetten van een stichting voor ouderen. Op mijn zeventiende koos mijn moeder voor een eigen bestaan. Ik ging studeren aan de toneelschool. Sindsdien werk ik ook graag in projectvorm. Het bouwen van een huis, een boek, een film: zaken die maken dat je niet aan andere dingen hoeft te denken.’

‘Ik kan niet tegen conflicten. Als die ergens ontstaan, dan loop ik direct weg. Voor mijn omgeving is dat soms lastig. Maar ik verlies mij graag in een andere wereld. Fantasie is een spier die je kunt trainen, hoorde ik ooit. Dat sprak mij aan. Na de regie-opleiding op de toneelschool maakte ik ruim dertig jaar televisiedrama, en ook als schrijver is fictie de kurk waarop mijn leven drijft.’

In hun rubriek Opnieuw maken fotograaf Ad Nuis en auteur Arthur van den Boogaard ‘opnieuw’ een foto en belichten de tijd ertussen.

Opnieuw in NRC-Handelsblad, 13 maart 2020

Onder verdenking in ‘Algemeen Dagblad’

Algemeen Dagblad 22-02-2020Op 22 februari 2020 verscheen deze aanbeveling van Onder verdenking in het Magazine van het Algemeen Dagblad. Wim Krings, bekend in boekenland, blijft het boek promoten (dank je, Wim 😉…)

In 2007 werd Krings uitgeroepen tot beste boekverkoper van Nederland en tussen september 2012 en mei 2014 zat hij maandelijks in het boekenpanel van De Wereld Draait Door, de dagelijkse talkshow van Matthijs van Nieuwkerk.

Onder verdenking in ‘De Limburger’

Wim KringsNog net in 2019 verscheen op 30 december in het regionale dagblad ‘De Limburger’ een recensie van Onder verdenking, geschreven door Wim Krings*, bekend in boekenland.

In 2007 werd hij uitgeroepen tot beste boekverkoper van Nederland en tussen september 2012 en mei 2014 zat Krings maandelijks in het boekenpanel van De Wereld Draait Door, de dagelijkse talkshow van Matthijs van Nieuwkerk.

LEESTIPS WIM KRINGS
Politieroman die bij de keel grijpt

Ik hou er van om boeken te lezen van onbekende schrijvers. Meestal zijn het dan debutanten. Op de een of andere manier weet ik voor mezelf steeds een nieuw pareltje te vinden. Bij dit boek had ik vooraf mijn twijfels. Waarom? Want ik ken het boek niet. De opmaak van het boek vond ik in eerste instantie niet zo prettig. Toch ben ik begonnen, want het verhaal sprak me aan. Na 25 bladzijdes was ik om en greep het mij bij de keel. De schrijver heeft het zich niet makkelijk gemaakt want er lopen drie verhaallijnen door elkaar. Hij weet ze goed uit elkaar te houden en daar waar nodig te verbinden. In volgende delen voeren politieman Maarten Govaert en officier van justitie Lydia Govaert afwisselend de boventoon. In Onder verdenking is Maarten de hoofdpersoon en heeft hij het zwaar: zijn vrouw is overleden door een auto-ongeluk . De dader is gepakt maar Maarten is bang dat hij te snel vrijkomt en gaat zelf op onderzoek uit. Daarnaast moet hij een serieverkrachter opsporen en wordt een Marokkaanse schrijver bedreigd door de geheime dienst van Marokko. Eric Oosthoek weet er een goede politieroman van te maken. Ik ben benieuwd naar deel twee. (…) Dit boek (en serie) verdient een groot publiek.

Onder verdenking | Eric Oosthoek | All Fiction

* Krings is eigenaar van boekwinkel Krings in Sittard.

All Fiction op het web

Vrouwenthrillers.nl
Nynke Koenen, recensent van Vrouwenthrillers schreef op 26-09-2019 op Vrouwenthrillers.nl: ‘Maarten wordt sterk neergezet in Onder verdenking. Een politieman die gaat voor gerechtigheid, maar als hij dat nodig vindt, officiële procedures ook kan loslaten. (…) Rest natuurlijk nog de vraag of het een echte vrouwenthriller is. In eerste instantie zou je deze vraag misschien ontkennend beantwoorden, omdat de hoofdpersoon mannelijk is, maar de lezer wordt zo meegenomen in zijn hoofd en in zijn rouwproces, dat het daarom toch wel gezien mag worden als een vrouwenthriller.’
Lees hier de hele recensie (⭐️⭐️⭐️).

All Fiction op het web

Graag Gelezen
Boekblogger Mieke Schepens uit IJzendijke schreef op 02-09-2019 in haar blog Graag Gelezen: ‘Je wordt meegezogen in het verhaal. Ik heb werkelijk genoten van dit sterke eerste deel uit de serie en kijk uit naar het volgende deel.’
Lees hier de hele recensie (⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️).

All Fiction op het web

LeesKees
Boekblogger Kees van Duyn schreef op 02-09-2019 in zijn blog LeesKees: ‘Onder verdenking is een zeer verdienstelijk en plezierig leesbaar debuut. Het maakt nieuwsgierig naar de volgende delen die alleen maar beter kunnen worden.’
Lees hier de hele recensie (⭐️⭐️⭐️).

All Fiction op het web

Nieuwe Boekenmarkt Utrecht
De ‘Nieuwe Boekenmarkt’ op het Vredenburg in Utrecht, 15 september 2019. Om 11:00 uur verkochten we het eerste exemplaar van die dag (aan de voormalige partner van een rechercheur, cadeautje voor haar ex 😉…)

All Fiction op het web

De Dutch Reading Society
Fransinda Geerts uit Rotterdam schreef in het boekblog The Dutch Reading Society: ‘Onder verdenking is echt een aanrader, gebaseerd op waargebeurde zaken, dat maakte het voor mij wel echt een topper.’

All Fiction op het web

De Boekenfabriek
Anneke van Ieperen uit Gouda schreef op 02-09-2019 in haar boekblog De Boekenfabriek: ‘Onder verdenking is de start van een serie boeken gebaseerd op waargebeurde criminele zaken. Het boek geeft de lezer veel inzicht in hoe er gewerkt wordt bij de recherche en voelt daardoor waarheidsgetrouw.’
Lees hier de hele recensie.

All Fiction op het web

JK Leest
Jan Koster schreef op 20-08-2019 in zijn boekblog JK Leest: ‘Onder verdenking is een verdienstelijke start van deze reeks. (…) Het leest lekker. Er is wel ruimte voor verbetering, hopelijk lukt dat in volgende delen. In ieder geval wel iets om naar uit te kijken.’
Lees hier de hele recensie.

All Fiction in de media

Advertentie in Het Parool van 23 augustus jl.

Advertentie in Het Parool van 23 augustus 2019

All Fiction in de media

Nieuwe website All Fiction

leeg
Image 3

Sociale media

All Fiction is zelfstandig en gaat zijn eigen weg. Wij onderscheiden ons met Severyn & Govaert van het reguliere aanbod. Toch kunnen ook wij niet zonder sociale media. Daarom maken we op onze site gericht, maar bescheiden, gebruik van links naar online platformen.

Wij vertrouwen op ons aanbod en op jouw eigen mening. Heb je waardering voor wat we maken, vertel het je vrienden en collega's. Heb je kritiek, aanvullingen of suggesties, vertel het ons.

Image 3

Cookies

All Fiction maakt gebruik van technische en functionele cookies. Wij plaatsen geen marketing-, tracking of third party cookies. We maken alleen gebruik van analytische en functionele cookies en zorgen ervoor dat bezoekers anoniem blijven. Hun gegevens worden níét gedeeld met derde partijen en IP-adressen worden geanonimiseerd. Daarom zie je geen cookie melding bij het openen van www.allfiction.nl.

Image 3

Jij of U?

Vroeger sprak je mensen die je niet kende altijd met u aan. 'Je en jij' was voor intimi. Tegenwoordig zeg ik 'je en jij' tegen iedereen die dichtbij me staat, mijn lief, mijn collega’s, vrienden en bekenden. Soms wil je een gesprek niet moeilijker maken dan het al is. De koning, de burgemeester, de wijkagent, ik zal ze met 'u' aanspreken, ook al zijn ze veel jonger dan ik.

Schrijvers en lezers zijn op elkaar aangewezen, ze hebben elkaar nodig. Voor deze website en alle andere vormen van communicatie vanuit All Fiction kies ik voor 'je en jij', in de hoop dat dit het contact met lezers directer zal maken.

Image 3

Privacy

All Fiction is een onafhankelijke uitgeverij van Nederlandstalige fictie rond het werk van politie en justitie. Wij produceren boeken in drie verschijningsvormen: luisterboeken, e-boeken en gedrukte boeken. Daarnaast publiceert All Fiction onder de titel Achter de woorden twee periodieken: een podcast en een digitale nieuwsbrief, allebei gratis. Privacy verklaring