Schrijver, regisseur of uitgever?

‘In heel mijn werkende leven ben ik een verhalenverteller en dat zal ik blijven. Vanaf de eerste keer dat ik een toneelstuk uit het Amerikaans-Engels vertaalde[1], tot Alles wordt prachtig[2], de radiodramaserie die ik in 2016 in opdracht van AVROTROS schreef, het ging altijd om het vertellen van verhalen. Het is een passie, evenals de afgewogen vormkeuze voor ieder project. Theater, film, televisiedrama: beeld en geluid. Boeken: taal en tekst. Spannender combinaties zijn er niet.’

Roadtrip

Televisie hadden we thuis niet. Ik luisterde naar de radio en las ongelooflijk veel. Fictieve reisverha­len. Verhalen van Karl May verslond ik, over Winnetou, Old Shatterhand, Kara Ben Nemsi en Hadji Halef Omar. Spe­len met andere kinderen vond ik niet spannend. Ik bouwde liever hutten in bomen, daar las ik, in de stilte en rust van het bos. Lezen is voor mij – nog steeds – het maken van een roadtrip.

Een heftige toneelervaring had ik op mijn vijftiende. Met een vriendinnetje van school kocht ik kaartjes voor de schouwburg in Utrecht, voor Who’s afraid of Virginia Woolf met Ank van der Moer en Han Bentz van den Berg. De voorstelling kwam aan als een mokerslag. Bij de speelfilm Kramer vs. Kramer rolden de tranen over mijn wangen. In beide gevallen had ik het gevoel dat het over mij ging. Mijn verlangen groeide om dat soort verhalen zélf te kunnen vertellen. Ik realiseer me nu dat die behoefte te maken had met macht willen hebben over tijd en ruimte. Ik heb dertig jaar televisiedrama gemaakt om dat soort emoties bij kijkers op te roepen.

Authenticiteit

Kernwoorden zijn voor mij: dichtbij, emotie en inhoud. Je moet dicht bij jezelf blijven. Authenticiteit is belangrijk. Fictie moet iets teweeg brengen bij de lezer. Ik wil werk en persoonlijk leven van de belangrijkste karakters in Severyn & Govaert combineren met actuele, maatschappelijke thema’s. Daarnaast moeten mijn boeken ontspanning brengen, uitnodigen tot de roadtrip die ik vroeger zelf maakte.

Elke dag kom ik nieuwe verhalen tegen, op internet, in de krant of op straat. Dat is oneindig, verhalen zijn er altijd. Fictie is een fantastisch middel, je kunt er de nauwelijks te verteren werkelijkheid mee verdichten tot hanteerbare proporties.

Eerst theater, daarna televisie, nu boeken.

Ook nu blijf ik nog steeds een verhalenverteller. Eerst theater, daarna televisie, nu boeken. Mijn grootvader was uitgever, het zit in mijn bloed. Ik geef uit in eigen beheer omdat ik wil dat inhoud en vormgeving van mijn boeken worden zoals ík dat bedacht heb. Niet volgens de sjablonen en ongeschreven, naar binnen gerichte wetten van commercieel denkende uitgeefconcerns. Ik hecht aan zelfstandigheid en een eigen gezicht, afwijken van de grijze middenmoot. Het allerbelangrijkst in alles wat ik doe blijven de verhalen. De zoektocht daarnaar houdt me gaande, ik ben nog lang niet uitverteld. In dit vak bestaat geen pensioen.’

Curriculum Vitae


[1] Cancer, geschreven door de Amerikaanse toneelschrijver Michael Weller, over het samen-leven-en-wonen van acht studenten op een zolderappartement in een universiteitsstad in midden jaren zestig van de vorige eeuw. In 1971 vertaald in opdracht van de Delftsche Studenten Tooneel Vereniging.

[2] Een radiodramaserie over de aanhouding, veroordeling en opsluiting van een man die verantwoordelijk wordt gehouden voor vijftien moorden. Gebaseerd op A wanted man, een BBC-dramaserie geschreven door Malcolm McKay.

Mijn werk voor 2018

https://www.ericoosthoek.nl

 

leeg

'Fictie onthult waarheden die de werkelijkheid verbergt.'

Jessamyn West, 1902 – 1984

Image 3

Sociale media? Even niet.

All Fiction is zelfstandig en gaat zijn eigen weg. In een wereld die niet zonder sociale media lijkt te kunnen onderscheiden wij ons, zoals wij dat in het leesaanbod doen met onze boeken. Wij maken daarom op onze site geen gebruik van links naar Facebook, Twitter of andere sociale media.

Wij vertrouwen op ons aanbod en op jouw eigen mening. Heb je waardering voor wat we maken, vertel het je vrienden en collega's. Heb je kritiek, aanvullingen of suggesties, vertel het ons.

Image 3

Cookies

All Fiction maakt gebruik van technische en functionele cookies. Wij plaatsen geen marketing-, tracking of third party cookies. We maken alleen gebruik van analytische en functionele cookies en zorgen ervoor dat bezoekers anoniem blijven. Hun gegevens worden níét gedeeld met derde partijen en IP-adressen worden geanonimiseerd. Daarom zie je geen cookie melding bij het openen van www.allfiction.nl.

Image 3

Jij of U?

Vroeger sprak je mensen die je niet kende altijd met u aan. 'Je en jij' was voor intimi. Tegenwoordig zeg ik 'je en jij' tegen iedereen die dichtbij me staat, mijn lief, mijn collega’s, vrienden en bekenden. Soms wil je een gesprek niet moeilijker maken dan het al is. De koning, de burgemeester, de wijkagent, ik zal ze met 'u' aanspreken, ook al zijn ze veel jonger dan ik.

Schrijvers en lezers zijn op elkaar aangewezen, ze hebben elkaar nodig. Voor deze website en alle andere vormen van communicatie vanuit All Fiction kies ik voor 'je en jij', in de hoop dat dit het contact met lezers directer zal maken.

Image 3

Privacy

All Fiction is een onafhankelijke uitgeverij van Nederlandstalige fictie rond het werk van politie en justitie. Wij produceren boeken in drie verschijningsvormen: luisterboeken, e-boeken en gedrukte boeken. Daarnaast publiceert All Fiction onder de titel Achter de woorden twee periodieken: een podcast en een digitale nieuwsbrief, allebei gratis. Privacy verklaring