‘Een eigen uitgeverij betekent dat je de regie van een boekenproject van het eerste idee tot de laatste druk in eigen hand houdt, dat je vrij bent in alle keuzes die daarmee verband houden. Met mijn achtergrond als regisseur/scenarioschrijver is dat voor mij persoonlijk geen vreemde keuze. Het betekent inderdaad dat je hoofdelijk aansprakelijk bent, dat het aan jou is om te besluiten hoeveel je wilt investeren, maar ook dat eventuele opbrengsten naar jou toe komen.
Als auteur/uitgever bepaal je zelf wie wat op welk moment doet. Naast het schrijven zelf, het fundament onder je project, heb je expertise nodig van buiten af. Het is vergelijkbaar met mijn werk als dramaregisseur voor de Publieke Omroep. De hoofden van de verschillende afdelingen vormen onder jouw leiding het kernteam, zij geven op hun beurt leiding aan koplopers en die weer aan uitvoerders.
Zo gaat het nu ook. Je zoekt vakmensen die uitblinken in hun discipline. Een redacteur, een ontwerper voor de boekomslagen, een fotograaf, een tekenaar, een vormgever voor het binnenwerk, een drukker, een distributeur, een marketingadviseur en een ervaren websitebouwer. Samen met hen doe je alles om een kwalitatief zo goed mogelijk product te kunnen aanbieden aan potentiële lezers.’ Eric Oosthoek