Voor wie schrijven serieus neemt… (1)

Omslag Handboek voor schrijvers
Omslag Handboek voor schrijvers – © Sander Pinkse Boekproductie

In de serie ‘Voor wie schrijven serieus neemt…’ nadere informatie over aan te bevelen vakliteratuur.

Overweldigend aanbod

Als je een schrijfcarrière ambieert en zo goed mogelijk wilt worden in dit vak biedt het internet tal van mogelijkheden. Particuliere meerjarige schrijfopleidingen als de Schrijversvakschool en de Schrijvers Academie, kort of langdurende cursussen, workshops, het aanbod is buitengewoon groot.

Kies voor genre, inhoud en kwaliteit

Langdurige opleidingstrajecten hebben het voordeel dat je een versneld leerproces start en een netwerk opbouwt. Nadeel kan zijn dat je door de groepsfeedback van collega-studenten – die evenveel of even weinig weten als jijzelf – je eigenzinnigheid verliest. In het slechtste geval stop je met schrijven en blijf je gedesillusioneerd achter.

Korte cursussen en workshops zijn vooraf moeilijk op hun kwaliteit te beoordelen. Kies voor genre, inhoud en kwaliteit. Zelfbenoemde schrijfdocenten en -coaches hebben geen diploma’s nodig, het vak is niet beschermd. Blijf kritisch en verzamel informatie over de docent/coach van je keuze. Ga niet alleen af op zijn of haar eigen website. Zoek naar aanbevelingen van professionals, van mensen die je vertrouwt. Zeker wanneer schrijftrainingen extra aantrekkelijk gemaakt worden door sprookjesachtige locaties (‘serendipiteit in Toscane’, ‘schrijfretraite op een droomplek in de Charente’) moet je je afvragen of dát de meerwaarde is die je zoekt.

Veel uitgeverijen bieden ‘debutanten-cursussen’ aan. In korte tijd leer je veel over de techniek van het schrijven zélf, van de werking van het gekozen perspectief tot de eenheid van tijd, plaats en handeling, het effect van flash-backs en nog veel meer. Vergelijk ook daar inhoud en kwaliteit als je niet louter een interne bedrijfsopleiding wilt volgen.

Een tweede weg

Al dit soort activiteiten ontwikkelen je gevoel voor taal, je fantasie en je schrijfvaardigheid. Onder de voorwaarde dat je kritisch blijft en kwaliteitsonderzoek doet kun je van schrijfopleidingen, cursussen en workshops veel leren.

Je kunt daarnaast – en zeker niet in de laatste plaats – nog iets anders ondernemen als je zo goed mogelijk wilt worden in dit vak. Er bestaat een ‘tweede weg’: zelf studeren, vakliteratuur bestuderen en boeken lezen van ‘schrijvers over schrijven’.

In de rubriek ‘Voor wie schrijven serieus neemt…’  tref je een aantal titels van boeken die mij inspireerden, hielpen om meer te begrijpen van schrijftechniek en mij leerden dat ook schrijvers die goed verkopen telkens opnieuw die eenzame worsteling moeten en willen aangaan met hun materiaal.

‘Schrijven is zitten blijven tot het er staat.’ Kees van Kooten (1941)

Mijn eerste aanbeveling is een praktische: Handboek voor Schrijvers van Maaike Molhuysen.

Sinds de eerste editie uit 1996 is dit Handboek voor schrijvers (verschenen in De Schrijfbibliotheek, destijds geschreven samen met co-auteur Louis Stiller) een begrip geworden voor velen in schrijvend Nederland. Dit gedegen naslagwerk geeft antwoorden op praktische vragen. Hoe gaat een uitgeverij om met zijn auteurs? Hoe kun je debuteren? Waar moet je aan denken als je je boek zelf wilt uitgeven? Hoe wordt je zo goed mogelijk in je vak? Het Handboek voor schrijvers neemt schrijfwerk serieus. Een diepgaande gids, een aanrader.

Auteurs: Maaike Molhuysen | Uitgeverij Atlas Contact, 7e druk
ISBN: 9789045705941 | mei 2014 | Paperback | 320 pagina’s | € 25,99 | Omslag: Sander Pinkse 
ISBN 9789045026671 | juni 2014 | e-Boek | € 9,99

Nog een tip voor fanatiekelingen 😉… 

Kijk eens naar het aanbod van De Schrijfbibliotheek, (ooit een initiatief van Uitgeverij Augustus, nu onderdeel van Uitgeverij Atlas Contact). Het is een serie inspirerende boeken over alles wat met creatief en literair schrijven te maken heeft. Tientallen praktische handleidingen over één bepaald genre, het schrijven zélf of de schrijftechniek die daarvoor nodig is: is research altijd nodig, hoe voorkom je clichés, hoe werken conflict en perspectief, hoe bouw je spanning op?
Aanbevolen!