Laatst bijgewerkt: 4 oktober 2021
In deze serie blogposts telkens drie titels van (hand)boeken die het lezen waard zijn. De inleiding voor deze rubriek kun je lezen in aflevering 1 van deze reeks aanbevelingen.
Story – Robert McKee | ‘Write the truth’
Substance, structure, style and the principles of screenwriting
‘Als het verhaal wat je vertelt niet méér is dan het verhaal dat je vertelt, heb je een probleem.’
Bob McKee is een fenomeen. Energiek, overtuigd van zijn gelijk en voorzien van een lijst credits die te lang is om op te noemen. Nog steeds geeft hij nieuwe seminars, komende herfst 2020 in Los Angeles, Londen en New York. Sinds 2010 werkt hij ook virtueel, via Storylogue.
Sinds 1984 hebben meer dan 100.000 studenten zijn trainingen gevolgd in steden als: Los Angeles, New York, London, Paris, Sydney, Toronto, Boston, San Francisco, Helsinki, Oslo, Munich, Tel Aviv, Auckland, Singapore, Madrid, Beijing, Shanghai, Barcelona, Lisbon, Malaga, Hamburg, Berlin, Johannesburg, Rome, Stockholm, São Paulo, Santiago, Buenos Aires, Bogota, Beijing, Brussels, Rio de Janeiro, Moscow, Seoul, Istanbul, Hyderabad, Mexico City en Genève. Daar, in Genève, heb ik in 1999 zijn meerdaags seminar mogen volgen. Eerder was ik deelnemer in een workshop Storytelling van Paul C. Gray in Amsterdam en hij bezwoer me McKee’s training te volgen, waar ook ter wereld. Jane Campion, William Goldman, Meg Ryan, David Bowie, Kirk Douglas en John Cleese waren me voorgegaan…
McKee is dé specialist in het schrijven van filmscenario’s, maar zijn inzichten zijn meer dan bruikbaar voor schrijvers. Hij leert je hoe je meerdere lagen creëert in een verhaal door je vooral te focussen op het doel van je hoofdpersoon en de tegenkrachten die hij of zij moet overwinnen. Door te spelen met deze ingrediënten kun je een verhaal extra diepgang en symboliek geven. McKee geeft je uitgebreide schema’s om te komen tot tranentrekkers, thrillers of verhalen met een dubbele bodem.
Auteur: Robert McKee | Harper Collins Publishers
ISBN 0060391685 | 1e druk, 1997 | Hardcover | 467 pagina’s | Alleen antiquarisch verkrijgbaar (mijn exemplaar is inmiddels stukgelezen 😉…). BolCom levert een herdruk voor € 41.-
Over leven en schrijven – Stephen King
Biografie van een meesterverteller
‘Lees! Als je geen tijd hebt om te lezen, mis je het gereedschap om te schrijven. Je leert het vak het beste door veel te lezen en te schrijven. Zet de televisie uit, tv is het laatste wat een schrijver nodig heeft. Schrijf eerst voor jezelf. Denk daarna pas aan je publiek.’
‘Hoe doet King dat toch?’ vroeg Joost Zwagerman zich al af in de Volkskrant; hoe slaagt King er toch telkens weer in zijn lezers aan zich te binden en ze te verrassen? Hierover gaat Over leven en schrijven. Stephen King verhaalt over zijn jeugd, zijn puberjaren en zijn studietijd. Over de jaren na zijn doorbraak als schrijver – met Carrie – waarin succes en stress hem achtervolgen en de drank een uitvlucht biedt. Over het ongeluk dat hem in 1999 bijna het leven kost en hoe hij er weer bovenop komt door zijn onweerstaanbare drang tot schrijven. Over wat hem inspireert en hoe hij te werk gaat. En natuurlijk laat King zijn licht schijnen over het belangrijkste wapen van elke schrijver: de pen die de auteur altijd in de aanslag moet hebben.
Over leven en schrijven is een bron van inspiratie, voor zowel lezers als (aspirant-)schrijvers.
VPRO Gids
‘Ik haat en wantrouw voornaamwoorden, want ze zijn allemaal net zo glad en glibberig als een letselschade-advocaat.’
‘De schrijver die passieve werkwoordsvormen gebruikt, geeft uiting aan zijn angst om niet serieus te worden genomen..’
Een overtuigend en leerzaam boek voor schrijvers, in welke fase van hun carrière dan ook.
Auteur: Stephen King | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff
ISBN 9789024563074 | 3e druk, 2013 | Hardcover | 288 pagina’s | € 20,99
Omslagontwerp: Studio Jan de Boer
Hoe fictie werkt – James Wood
Hoe fictie werkt laat zien hoe romans en verhalen in elkaar zitten: het gaat in op vertelperspectief, op het juiste gebruik van details, op hoe een personage wordt opgebouwd, op dialogen, realisme en stijl. James Wood, een van de meest prominente literaire critici van onze tijd, buigt zich over de vraag hoe dat eigenlijk in zijn werk gaat: het schrijven en lezen van literaire fictie. Wat bedoelen we precies wanneer we zeggen dat we een personage ‘kennen’? Wanneer is een detail veelzeggend? Wanneer werkt een metafoor? Hoe waarheidsgetrouw is realisme?
De eerste uitgave van How fiction works van James Wood in 2009 was een bescheiden en wat ouderwets vormgegeven rood boekje, maar weinig groter dan het Rode Boekje van voorzitter Mao Zedong. Voor beginnende schrijvers was het een onmisbare bijbel. Tien jaar geleden las ik het boek voor het eerst. Nog steeds herlees ik af en toe een hoofdstuk uit Hoe fictie werkt. Woods gedachten stimuleren je werkdrift, je wil direct aan de slag.
Auteur: James Wood | Uitgeverij Querido
ISBN 9789021442624 | 6e druk, 2016 | Paperback | 222 pagina’s | € 21,99 | Omslag: Marjan Landman