In deze serie blogposts telkens drie titels van (hand)boeken die voor iemand met uitgeefplannen het lezen waard zijn.
ABC van de literaire uitgeverij – Joost Nijsen
Vaktaal verzameld
Een uitputtend overzicht van het jargon binnen de uitgeverswereld. Vaktaal verzameld door iemand met een passie voor uitgeven. In dit lexicon lees je alles wat je altijd wilde weten over het uitgeversvak, maar nooit durfde te vragen…
Auteur: Joost Nijsen | Uitgeverij Podium
ISBN 9789057596858 | 2012 | Paperback | 238 pagina’s | € 5.- | Vormgeving: Studio Ron van Roon | Vormgeving: Sander Pinkse
Verdienen met uitgeven, Maarten Beernink
Inspiratiegids voor je boek in eigen beheer
Ze zeggen dat een pakkende eerste zin op het achterplat zelfs slechte boeken goed doet verkopen. Wat zijn de ingrediënten voor zo’n zin? Hoe bereid je een onvergetelijke boekpresentatie voor? Hoe zet je Google het best in om duizenden lezers te bereiken? Kortom: je boek is geschreven, en dan?
‘Verdienen met uitgeven’ is een mooi vormgegeven hardcover-uitgave voor iedereen die er over denkt om zelf boeken uit te gaan geven. Beernink beschrijft het hele proces vanaf ‘idee tot boekhandel’. Naast de systematiek van het uitgeven staan er bruikbare tips in over de keuzes die je tijdens het productieproces moet maken (formaat, papierkeuze, bindmethode). Ook de aanpak van de promotie, het gebruik van sociale media en de financiering (crowdfunding, voorintekening) komt aan de orde. Bijzonder is dat in dit handboek gebruik is gemaakt van 7 verschillende papiersoorten. Je ziet en voelt het verschil, een praktische hulp bij een van de beslissingen die je als uitgever moet nemen.
Neerlandicus Beernink is professioneel blogger, bereikt maandelijks duizenden volgers en interviewde als journalist vele topondernemers.
Auteur: Maarten Beernink | Het Boekenschap
ISBN 9789490085407 | 2e druk, 2016 | Hardcover | 224 pagina’s | € 24,95 | Vormgeving: Helma Folman | Omslag: Gerdien Keijser
Bestsellers & Badsellers, Hermann Buss
Naar andere strategieën voor het uitgeven van boeken
Als startende uitgever merk je snel hoe conservatief en behoudend de uitgeverswereld is. Bestaande modellen en het nastreven van winst bepalen de koers van de drie grote uitgeefconcerns in Nederland. Inhoudelijke doelstellingen en liefde voor boeken worden overgelaten aan de lagere echelons, de redacteuren en de boekverkopers. Het is goed er kennis van te nemen dat er over dit soort processen ook anders gedacht wordt. Buss verschaft met dit boekje inzicht in de bestaande uitgeefpraktijk en stimuleert het bedenken van nieuwe vormen van uitgeven. Met name de rol die marketing zou moeten spelen is een belangrijk onderwerp in Bestsellers & Badsellers.
Dit boekje dateert van 2015 en kijkt met de blik van dat moment, maar de geschetste toekomstmodellen zijn interessant. Schrik niet van alle cijfers en info-graphics. Het vergelijken van bedrijfsstrategieën en -resultaten is leerzaam en dwingt je na te denken over je eigen beslissingen op dit gebied.
‘Alles meten maakt niet gelukkig, sprak de idealist. Niets meten houdt je arm antwoordde de analist.’
Auteur: Hermann Buss | Desset Publishers
ISBN 9789082386905 | 2015 | Paperback | 134 pagina’s | € 9,95 | Omslagontwerp: Hans Ringnalda